نسل ِ من

محبوب ترین مطالب

پرویز، خروج از ناحیه امن

سه شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۵۴ ب.ظ

برای من فیلم پرویز، روایت خروج از ناحیه امن فردی ست که در بند خرده عادت های چند ساله اش گیر کرده است و به هیچ وجه آمادگی حضور در ناحیه ای خارج از این محدوده رفتار ها، اماکن و افراد را ندارد. پرویز نه به میل خود که به ناخواسته از این ناحیه امن (Comfort Zone) اخراج شد و انگار برای اولین بار با تصویر واقعی جامعه مواجه شد. تصویری نا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آشنا که حتی رفتار اطرافیان و آشنایان قبلی پرویز نیز در آن شکل دیگری به خود گرفته بود.

برخلاف روایت آرام فیلم در آغاز ما با نقاط عطف متعددی در طول فیلم مواجه می شویم. روایتی از تغییر محیط و شرایط زندگی پرویز و بروز تصویری از پرویز که برای خودش نیز غریب است. جایی که در منطقه ترس ایستاده و زیادی خود را تحت نظر و تاثیر دیگران می‌بیند. خط داستانی مابین طی مسیر یادگیری و رشد و یا سقوط به حیطه ی غیر انسانی در رفت و آمد است چرا که به تعبیری پرویز از ناحیه امن خود خروج نکرد بلکه رانده شده و آمادگی موتجهه با این ترس و مشقت استقلال را ندارد. شاید اگر هر یک از ما این خروج از محدودهامن عادت ها و رفتارها و روزمرگی مان را به  اراده خود و به موقع انتخاب نکنیم، روزی تحت تاثیر تغییر شرایط قرار گرفته و به جبر از این ناحیه بیرون انداخته شویم.

ما در این فیلم نه با قهرمان سازی روبرو‌ایم و نه با تخریب. ما با هویتی روبرو هستیم که در پس ناحیه ی ترس خود (Fear Zone) در انتخاب رشد و هبوط مردد است. پرویز بارها انفعال و بی عرضگی خود را انکار می کند و این عدم خودپذیری مساله انتخاب را دشوار‌تر می کند. اینگونه بود که تحت تاثیر نگاه های جدید و غریب دیگران دست به کارهای باورنکردنی زد.

ناحیه امن

به نظر من ریتم نفس های پرویزدر جای جای روایت به عنوان موسیقی متن فیلم بکارگرفته شده بود و کاملا حس تشویش و درماندگی موجود در داستان را به مخاطب منتقل می کرد. داستان پرویز و پیله ی امن‌ش، روایت ما و ناحیه امن هر یک از ماست که می‌تواند با فرم و جزئیات دیگری رخ دهد. 

پی نوشت: گذشته از داستان و کارگردانی فیلم که از نظر من به عنوان مخاطب معمولی رضایت بخش بود، بازی مرحوم لوون هفتوان به شدت باورپذیر و واقعی بود.

  • محسن جمشیدی

نظرات  (۲)

عالی بود امیرحسین عزیز

پاسخ:
متشکرم.خوشحالم که پسندیدی. امیر محسنم :)

سلام و درود 

بنظر فیلم قابل قبولی میاد 

اما این مدل ذهنی که توی تصویر اومده جالبه. ترتیب و جزئیاتش هم منو جذب کرد . بعد از ترس و مواجه با ترس ها(یا بهتر بگم دست و پا زدن در ترسها) اول یادگیریه و وقتی کامل شد وارد مرحله رشد میشه .

میدونی این مدل ذهنی از کیه؟

پاسخ:
این مدل به عنوان دیاگرام ناحیه امن مطرح شده ولی نمی دونم نظریه پرداز اولی یا مبدع ش کی بوده. یک کتابی تحت عنوان from comfort zone to performance management هست که نویسنده ش در زمینه این روند رسیدن به ناحیه رشد به تفضیل شرح داده.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی