نسل ِ من

محبوب ترین مطالب

باورپذیری تبلیغات

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۳۹ ب.ظ
آنچه باعث نوشتن این مطلب شد تجربه ی اخیرم در به دام تبلیغات غیر واقعی افتادن بود، برای خرید فرش طبق تبلیغات گسترده یکی از فروشگاه های فرش کرج به آنجا مراجعه کردیم و از سیستم مدیریت فروش و ارائه ی محصول آن جا خوردم، چرا که انگار واحد تبلیغات و بازاریابی مجموعه با واحد فروش و مدیریت داخلی آن هیچ ربطی به هم نداشتند. متاسفانه تنها شاهد فروش به پشتوانه ی تبلیغات و نام آشنا بودن برند بودیم و نشانی از آنچه که بتوان نام کیفیت بر آن نهاد نبودیم.
البته این اولین و تنها تجربه ی من در زمینه ی تبلیغات فریبکارانه نبود، متاسفانه در رسانه های مختلف و به اشکال متنوع شاهد تبلیغات دور از واقعیت و شعارهای تحقق نیافتنی از سوی مجموعه های متفاوتی هستیم و شاید همین باعث شده که ذهنیت غلطی نسبت به تبلیغات در ذهن ما شکل بگیرید.
تبلیغات، خرید آینده است ولی متاسفانه بعضی کسب و کارها با عدم پایبندی به اصول اخلاقی تنها با تبلیغات خرید امروز خود را تضمین می کنند و استراتژی برای حفظ مشتری و تداوم فروش ندارند. برای خرید آینده باید مخاطبان به باور درستی برسند و تبلیغ باید این باور درست و واقعی را ارئه بدهد در حالی که برخی تبلیغات با ارایه ی محتوای غیر باور پذیر باعث تخریب ذهنیت مخاطب شده و آینده ی محصول و مجموعه مورد نظر را با بحران روبرو می کند.
البته باور پذیری تبلیغ به ابعاد هوش مخاطب بستگی دارد و به دلیل پراکندگی مخاطبان در همه سطوح جامعه ممکن است محصولی با تبلیغات غیرواقعی و تنها بواسطه ی فریب و تکرار به طور مقطعی فروش داشته باشد ولی این روند پایداری نبوده و قطعا در صورت عدم تطابق کیفیت محصول یا خدمات با ادعای مطرح شده از جانب تبلیغات، خیلی زود فروش رو به افول می گذارد.
البته مدت هاست بواسطه ی عدم نظارت صحیح رسانه ها بر تبلیغات و سودجویی برخی دلال صفتان، شاهد تبلیغات دوره ای و مکرر یک محصول بوده که با وجود این حجم از هزینه ی تبلیغاتی حتما فروشی متناسب با آن دارد ولی خیلی زود متوجه افول و فراموشی محصول مورد نظر می شویم و این بدین معنی ست که دوران فریب و فروش آن محصول - که کیفیت ش هیچ ربطی به آنچه در تبلیغاتش بیان می شود ندارد- به سر آمده است.
باورپذیری و صداقت یکی از اصول تولید محتوا ست و امیدواریم که این روند موجب نشود که تبلیغات و تولید محتوای تبلیغاتی و اطلاع رسانی جایگاه خود را از دست داده و تنها دروغ و فریب را در ذهن مان متبادر کنند، هر چند که اعتبار رسانه در باورپذیری و کیفیت محتوا و تبلیغات هم تاثیر مستقیم داشته و بیشتر ناراستی ها در رسانه های ضعیف و کم اعتبار مشاهده می شوند.
  • محسن جمشیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی