نسل ِ من

محبوب ترین مطالب

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است


بخش اول

در باب عنوان مورد بحث حرف های بسیاری زده شده است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید اطلاعات ارائه شده در این زمینه را به هر زبانی مطالعه کنید اما چیزی که برای من روشن است این بوده که اغلب اطلاعات ارائه شده بسیار سطحی بوده و واقعا مورد نیاز کسی که در این زمینه سوال دارد نمی باشند.
در این جا سعی نموده ام که سوالاتی را که خودم با آن ها دست و پنجه نرم نموده ام و در اینترنت و مخصوصا به زبان فارسی چیزی برای مطالعه و دستیابی به جواب نیافته ام و بعد تر ها با سعی بسیار به جوابشان رسیده ام را پاسخ دهم.
در اولین گام باید گفته شود که تعمیر و نگهداری هواپیما ترجمه ی ناقصی از ترکیب "Aircraft Maintenance" بوده و در اصل ترجمه ی ترکیب "Aiplane Maintenance" می باشد که خود یک اطلاع غلط و بدون ریشه می باشد چرا که Aircraft به هر وسیله ی ترابری هوایی اطلاق می گردد و Airplane تنها شامل دسته خاصی از پرندگان می باشد و ترکیب رایج در صنعت "Aircraft Maintenance" بوده که به دامنه ی وسیع تعمیر و نگهداری در صنعت هوانوردی "Aviation" اشاره می کند و ترکیب "Aiplane Maintenance" غیر رایج و غیر اصولی برای این حیطه می باشد.
در تعریف این مقوله باید گفت که: تعمیر و نگهداری هواپیما را می توان مجموعه ای از علوم مهندسی، فنی و استانداردها و مقررات لازم جهت تامین و تضمین شرایط مناسب کارکرد سیستم های مختلف هواپیما دانست. با توجه به اینکه هواپیما ابر- سیستم پیچیده است یک تعمیر و نگهدار هواپیما باید اطلاعات جامعی از مباحث مطروحه در علوم مهندسی مکانیک، هوافضا و اویونیک را داشته باشد و با مقررات و استانداردهای ذیربط آشنا باشد.
در این حیطه به غیر از رتبه بندی های رایج سازمانی دو سطح آکادمیک کاردانی با عنوان "َAircraft Maintenance Technician" یا AMT و سطح کارشناسی با عنوان "Aircraft Maintenance Engineering" یا AME تعریف شده است.
از نظر آموزشی نیز آموزش های مورد نیاز دوره های کاردانی و کارشناسی این رشته امروزه در چندین مرکز آموزشی اعم از دانشکده دولتی و مراکز آموزش علمی کاربردی صورت می گیرد که مراکز و دانشکده های ارائه دهنده این رشته را در زیر نام می بریم.

1.دانشکده صنعت هواپیمایی کشور (مرکز آموزش عالی فرودگاهی)
2.مرکز آموزش صنعت هوانوردی تهران(علمی کاربردی)
3.مرکز آموزش صنعت هوانوردی مشهد(علمی کاربردی)
4.مرکز آموزش صنعت هوانوردی بندرعباس(علمی کاربردی)
5.فنون وخدمات هوائی تهران-سماپران(علمی کاربردی)
6.فنون وخدمات هوائی مشهد(علمی کاربردی)
7.علوم و فنون هوایی مشهد(علمی کاربردی)
8.علوم و فنون هواءی کرمان-دانشگاه بلدالامین(علمی کاربردی)
9.بوتیا ماهان کرمان (علمی کاربردی)
10.مرکز آموزش پژوهشگاه صنایع هوایی (علمی کاربردی)
11.مرکز آموزش صها-دانشگاه مالک اشتر (علمی کاربردی)

تنها بعضی از مراکز مورد اشاره در لیست بالا قادر به ارائه ی دوره کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشند.این مقطع در دانشگاه جامع علمی کاربردی با عنوان کارشناسی تکنولوژی (فناوری) هواپیما آموزش داده می شود.
ادامه دارد...

  • محسن جمشیدی