نسل ِ من

مَن خداوندگار دنیای خیالی ِ خویش ام.

نسل ِ من

مَن خداوندگار دنیای خیالی ِ خویش ام.

نسل ِ من

بیا از "من" برایم بخوان تا حافظه ی از دست رفته ام احیا شود.

بایگانی
پیوندها

هنر در حرم-بخش اول

شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۸۹، ۰۷:۳۶ ب.ظ
دست ها و قلم ها
از سال 1379 به بعد زائران حرم رضوی دستشان را بر گوی و ماسور ههای ضریحی گره زد ه اند که توسط استاد فرشچیان طراحی و زیر نظر استاد خدادادزاده اجرا شده.
قلم زنان اصفهانی به پیروی از طرح استاد، قلم را رقصاند هاند تا تک تک گلها، برگ ها ونقش و نگارها را بر تن فلز حک کنند و از سیم و زر ضریحی مهیا کنند که احتمالا 400 سالی
عاشقان امام بر گردش خواهند چرخید. سابقه نصب ضریح در مرقد مطهر به عهد سلطنت شاه طهماسب صفوی و سال 957 قمری برمی گردد. در این سال مرقد مطهر برای اولی بار
ضریحی چوبی با روکشی از طلا و نقره را تجربه کرد.ضریح دوم، سوم، چهارم و بانیان بعدی یکی پس از دیگری آمدند تا نوبت به پنجمین و آخرین ضریح رسید.

خوشنویسی بر طلا
معمولا مسافران مشهدالرضا(ع) هرجای شهر که باشند،چشمشان به دنبال رنگ طلایی گنبد امام هشتم
می گردد. چشمگیرترین عضو معماری حرم، محل نمایش کلام الله و اسما حسنی است. کتیبه های آن هم سهم
مقد س ترین هنر مومنان، خوشنویسی است. قد بلند خط ثلث سال هاست کتیبه مساجد و مرقد مطهر امامان وامامزادگان را این چنین پر کرده است. گنبد و ساقه رعنای مرقد امام رضا(ع) تا قبل از عهد ترکان صفوی با کاشی پوشیده شده بود. در واقع این شاه طهماسب صفوی بود که برای پوشاندن گنبد مرقد امام به هنرمندان دستور تهیه خشت های طلایی رنگ را داد. بعدها رنگ طلایی همین خشت ها در ضلع جنوبی ساقه گنبد، زمینه ای شد برای خط خوش خوشنویسان نامی عهد صفوی.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی